អត្ថន័យនៃរបាំត្រុដិ

ពាក្យ ត្រុដិ ជាពាក្យសំស្រ្កឹត ប្រែថា ដំណើរកាត់ ឬការផ្តាច់។ ពាក្យនេះក្លាយទៅជាពាក្យ ត្រស្តិ ដែលកាលពីសម័យមុនមានរៀបពិធីបញ្ជាន់ត្រស្តិ ក្រោយមកហៅថាពិធីសូត្រភាណយក្ខ។ របាំនេះ ប្រជា​រាស្ត្រ​ខ្មែរនោខេត្តសៀមរាប ឧត្តរមានជ័យ និងបន្ទាយមានជ័យ និយម​សម្តែង​ណាស់​ក្នុង​ពេល​ចូល​ឆ្នាំ និងពេលមានសត្វព្រៃរត់ចូលភូមិ។  គេលេងរបាំនេះក្នុងពេលចូលឆ្នាំ គឺ​ជា​ពេល​កំណត់​យក​នូវ​ការ​កា​ត់ផ្តាច់ឱ្យដាច់ស្រឡះ នូវឧបទ្រពចង្រៃ ដែឡកើតមានពីឆ្នាំចាស់កន្លងមកហើយនោះ គេ​ត្រូវប្រសិទ្ធិនូវសព្វសាធុការពរក្នុងឱកាសចូលឆ្នាំវិញ តាមរយៈការសម្តែងរបាំត្រុដិ។  ម្យ៉ាងទៀត បន្ទាប់ពីមានសត្វព្រៃរត់ចូលស្រុក គឺសម្រាប់កាត់ផ្តាច់ចេញឱ្យអស់ នូវឧប្បត្តិហេតុចង្រៃ ដែល​នឹង​អាច​កើតមាននៅពេលខាងមុខនៅក្នុងភូមិរបស់គេ។ គេហៅពិធីនេះថា ពិធីឡើងភូមិ។

ការសម្តែង និងការតុបតែង 

គេដើរដង្ហែជាក្បួនទៅមុខដោយមានអ្នកកាន់ដង និងម្នាក់ជាអ្នកនាំផ្លូវ។ ក្បួននេះ គេ​ធៀប​ដូចជា​អ្នកហែទាំងអស់ជិះរទេះ ព្រោះដងជានិមិត្តរូបចន្ទោលទេ។ នៅ​ដង​គេ​បាន​ចង​ថង់​សម្រាប់​អង្គាសប្រាក់។ អ្នកស្រុកឈរទស្សនា តែមានសទ្ធាដាក់ប្រាក់ទៅក្នុងថង់ ព្រោះគេយល់​ថា គ្រោះ​ដែល​នឹង​អាច​កើត​មានក្នុងឆ្នាំថ្មី ខាង​មុខនេះ នឹងឃ្លាត​ចាក​ដោយ​ការ​សាង​កុសល ថង់លុយ​នេះ​​នឹង​ក្តោប​យក​គ្រោះ​ចង្រៃ​ ចេញ​អស់​ពី​ក្រុម​គ្រួសារ​របស់គេ និងរូប​គេផ្ទាល់។

បន្ទាប់​មក​មាន​អ្នក​ដើរតួ ជា​សត្ត​ប្រើស​ម្នាក់ ដោយ​ពាក់​ក្បាល​រូបប្រើស​ជា​សញ្ញា ម្នាក់ទៀត ដើរ​តួ​ជា​ព្រាន​ដែល​កាន់ស្នា ស្ពាយ​បំពង់ព្រួញ​ដើរ​ទៅរក​ប្រើស ដែល​កំពុង​ឆ្លេឆ្លា​រត់​គេច​ពីការ​បរបាញ់។​ ប្រើស​ គឺតំណាង​ឱ្យ​គ្រោះ​ចង្រៃ​ឧបទ្រព រី​ឯព្រាន​ជាអ្នក​រំដោះគ្រោះ។

តួបន្ទាប់បន្សំ​មានដូចជា​
  • តួ​យក្ខបីរនាក់ ពាក់​មុខ​យក្ខ ឬ​មុខងោះ
  • តួ​ស្រី​ព្រាយ​ក្រចកវែងពីរនាក់ (​ពាក់​ក្រចក​សិប្បនិមិ្មត​វែងៗ គ្រប់ម្រាមជានិមិត្តរូប)
  • តួសត្វក្ងោក​ពីរនាក់ ដែលស្លៀក​ពាក់​តាម​ទំនៀម​ខ្មែរ នៅ​ដៃឆ្វេង​ស្តាំ​កាន់កន្ទុយ​ក្ងោក​ជា​និមិត្តរូប។ ខ្មែរយើង​ច្រើន​និយមថា តួយក្ស និងព្រាយ​ ជា​តួតំណាង​ឱ្យភាវៈអាក្រក់។ ប៉ុន្តែ បែជា​ស្រុះ​ស្រួល​គ្នាជួយ​កំចាត់​ប្រើស ពីព្រោះ​ មុននឹង​ចេញ​បរបាញ់ ព្រានព្រៃតែង​រៀប​ចំ​សំណែន​ និង​និយាយ​លួង​លោម​ពួកទាំង​នេះជានិច្ច
  • តួ​អ្នក​កាន់​កញ្ចែ ចំនួន​ពីពីរនាក់​ទៅ​ប្រាំមួយ​នាក់។ តួនេះ​អ្នកគោះ បុកចង្វាក់ ដើម្បី​លម្អ​ក្នុងវង់​របាំ ហើយក៏​មានន័យ​ថា​ជាព្រៃព្រឹក្សា អារុក្ខទេវតាអ្នកតា ដែល​ជួយ​ជ្រោមជ្រែង​ស្ទាក់​ប្រើស​ ដើម្បី​ឱ្យ​ព្រាន​បាញ់បាន
  • តួ​ជា​ក្រុមតន្ត្រីករ មានអ្នក​កាន់ស្គរ ទ្រសោ ទ្រអ៊ូ ប៉ី ជា​អ្នក​ច្រៀង (តិច​ឬច្រើន ទៅតាមសភាពជាក់ស្តែង​)។
មាន​លោក​អាចារ្យ​ស្លៀកពាក់​ស បាំងឆ័ត្រ​ដើរ​តាម​ម្នាក់ទៀត ដែល​មាននាទី​ជាអ្នកចាត់ចែង​មើល​ការ​ខុស​ត្រូវ​ក្នុងវង់​របាំ​ ឬ​ដើម្បី​បញ្ជាក់ជូន​អ្នក​បរិច្ចាគ​បច្ច័យ​ទាំងអស់ឱ្យ​បាន​ជ្រាប​ថា៖ សទ្ធា​នឹង​មិន​បាន​យក​ទៅចំណាយ​ផ្តេស​ផ្តាស​ទេ គឺយកទៅចាត់​ចែង​ក្នុងការ​កសាង​កុសល សម្រាប់វត្ត​ជា​ពុំខាន។

គ្រឿងភ្លេង និង ឧបករណ៍ សម្តែង 

  • កញ្ឆារ: ដងធ្វើពីឬស្សីពីងពង់ប្រវែង ២ ម៉ែត្រ មានបន្ទះរនាបតូចឆ្មារ ភ្ជាប់នៅចុង ហើយខ្វែងគ្នាពត់ង ទន្ទាំងមានសណ្ឋានដូចស្នែងបួន។ នៅចុងបន្ទះរនាប មានចងខ្សែខ្វែង ពីចុងមួយទៅចុងមួយ ហើយត្រង់កណ្តាលខ្សែ ខ្វែងនេះមានបណ្តោងផ្លែអង្គញ់ ដែលចោះយកគ្រាប់ចេញអស់ហើយ ដាក់គ្រាប់គ្រួស រឺ កំទេចដែកនៅក្នុងនោះ ប្រយោជន៏អោយលឺសូរ កាលណាគេបុកដងវាទៅនឹងដីតាមចង្វាក់ស្គរ 
  • ចង្ក្រង់ដំបែ: ចង្ក្រង់ចងបន្តោងនឹងខ្សែទាមគោ ហើយចងភ្ជាប់នឹងដងឬស្សីដែរ កាលណាគេបុកនឹងដីក៏លឺ សូរប្រាវៗតាមចង្វាក់
  • ចង្ក្រង់រ៉ូង: ចង្ក្រង់នេះគេព្យួរនឹងចង្កេះមនុស្សតែម្តង ដោយចងគួបគ្នាជាចង្កោមផង
  • ស្គរអារក្ស: គឺស្គរធ្វើអំពីដីដុតពាសស្បែកពស់ថ្លាន់
  • ប៉ីពក ទ្រអ៊ូ ទ្រសោ 
  • សន្ទូច: ដងធ្វើពីឬស្សី ពីងពង់ មានសណ្ឋានដូចដងសន្ទូច មានព្យួរថង់មួយសំរាប់ទទួលវត្ថុ ឬ ប្រាក់ដែលជាទាន។
នៅពេលសម្តែង​ជិតចប់ ក្រុម​របាំ​ច្រៀង​លាម្ចាស់ផ្ទះ ហើយម្ចាស់ផ្ទះត្រូវ​យក​ផ្តិល​ទឹក​ប្រោះ​ព្រំ​ជូន​ពរ​ដល់​ក្រុម​របាំ​ទាំងនេះវិញ។

ក្រុមរបាំត្រុដិ សំដែងនៅមុខបរិវេណប្រាសាទបាយ័ន (រូបភាពី វិទ្យុអាស៊ីសេរី​)


អត្ថបទពី៖ សំណួរចម្លើយ​វប្បធម៌ទូទៅ
រៀបរៀង​ដោយ សាស្ត្រាចារ្យ ឡុង សារិន

Comments

Popular posts from this blog

ឧបមាន​ (ទំហៀបន័យ)

ផ្កាស្រពោន - ភាគទី ៩